Laatste dagen met gemma - Reisverslag uit Renmark West, Australië van Ans Bos - WaarBenJij.nu Laatste dagen met gemma - Reisverslag uit Renmark West, Australië van Ans Bos - WaarBenJij.nu

Laatste dagen met gemma

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

01 December 2017 | Australië, Renmark West

Vrijdag
Gisteravond niet veel te beleven op de camping, we hebben Chinese buren......6 mannen in een grote camper, kun je je wel voorstellen wat voor een geluiden dat die maken met z'n allen...boeren, scheten....pffff....dus snel wegwezen in de morgen.....:)
Zo gezegd zo gedaan staan we dus ook vroeg op. We hebben een hele mooie route voor de boeg naar Flinders Ranges. Dus om half 8 rijden we de camping af...
Mooie plekjes zoals Quorn en Hawker waar we onze eerste cappuccino nuttigen met een saucijzenbroodje.....20 dollar....pfffff, we konden daar niet eens naar de wc... en werden gedirigeerd naar de overkant naar het openbaar toilet....haha....maar oké, alles went zullen we maar zeggen..., maar daarvoor in de plaats is de schoonheid van het land en de vrijheid die we hier beleven ook niet in geld uit te drukken....

De Flinders Ranges is een prachtig natuurgebied (nationaal park). We komen in de middag aan in Wilpena en checken in...daarna rondgelopen om alles een beetje te verkennen..en effe afkoelen in het zwembad. Hier lopen de kangoeroes gewoon langs de camper om eten en water te zoeken. Je mag ze niet voeren en dat is ook goed zo.
Ze zijn helemaal niet bang voor mensen, ....de vogels trouwens ook niet...
Hier zit je echt midden in de natuur met leuke buren om je heen die je na drie dagen ook een beetje beter leert kennen en waar je natuurlijk weer veel van leert over Australië....

Zaterdag
Vroeg in de morgen staan we op om een wandeling te maken van 3 uur naar verschillende uitkijkpunten over de bergen. Wij doen er 4 en een half uur over omdat we vaak stilstaan van verwondering om alles wat we zien...jammer dat ik geen foto's tussen de tekst kan plakken dan zou het nog mooier zijn....
veel kangoeroes en mooie vogels, prachtige oude dikke bomen...en heel veel zon....:)

Terugkomend bij de camper komt er een Australisch koppel met een biertje bij ons kletsen...heel gezellig, daarna bieden ze mij een biertje van hun aan en we gaan bij hun plekje staan....Gemma gaat op de omheining zitten en....krak, ze zakt er doorheen en valt met haar benen in de lucht, heel charmant in haar bikini, op de grond. Lache........:))
Gelukkig heeft ze zich niet bezeerd....
In de avond nog een lezing gehad van een aboriginal over hun land...een half uurtje.... kwas blij dat het maar effe duurde want we verstonden er geen ene moer van...iets over een stam die blanke mensen hebben opgegeten en daarna te veel hadden gegeten dat ze zijn blijven liggen en dat zijn nu de bergen.....pfffff,
Dan liever snel naar happy hour voor een biertje...:)

Zondag
Vandaag maken we met de campervan een uitstapje naar de andere kant van Flinders Ranges. Ik vertel hier maar niets over want ik blijf in herhaling vallen...haha...
Ik werd vanmorgen wel aangevallen door een vogel omdat hij vond dat hij meer recht had op mijn boterham dan ik, tot twee keer toe... het was een
En dan de raven.. ze schreeuwen als kleine kinderen, niet om aan te horen en ze beginnen al om half 6.... poehhh....
En ook blauw groen gekleurde papagaaitjes, vanalles te zien hier.
Gemma heeft gisteren aardappelsalade gemaakt, zelf aardappelen gekookt met alles er op en er aan. Dat was erg lekker dus we hebben er twee dagen van kunnen smullen...

Maandag
Vanmorgen begonnen aan de laatste kilometers naar adelaide... met nog twee overnachtingen te gaan voor we naar Yvonne en Piet in Berri gaan.
Onderweg stoppen we in Quorn voor cappuccino, dit doen we iedere dag. Tegenover de koffieshop zien we een winkeltje van malle pietje maar dan met twee oude besjes...allemaal met haak- en breiwerkjes van vroeger, je gaat 50 jaar terug in de tijd.
Ze raden ons aan om naar een andere tweedehands zaak te gaan dus dat doen we dan ook maar... twee korte broeken en een hemd gescoord....kosten: bijna niks...:)

Het is alweer een mooie rit de hele dag maar het is ook lang rijden...we overnachten in Laura, een rustig plaatsje op de weg naar adelaide. Daar kan ik een aantal biertjes scoren...lekker koud. Hier laten we dan maar de ventilator achter want ik heb hem nog helemaal opengemaakt maar kan hem niet meer aan de praat krijgen, jammer...

Dinsdag
Op weg naar adelaide, we zijn benieuwd hoe dat gaat als we weer in de bewoonde wereld komen, en....de laatste dag met de camper, morgen moeten we hem inleveren.
Onderweg merk je echt wel dat je weer dichterbij een stad komt...het wordt drukker en drukker...oppassen geblazen dus, maar de TomTom loodst me weer zonder aarzelen door Australië en we komen in de middag aan in adelaide, nu nog Apollo zoeken zodat we dat morgenvroeg niet hoeven te doen.
Voor de eerste keer deze reis gaat het dus niet goed en komen we in een heel ander gedeelte uit dan waar we moeten zijn, niemand weet waar Apollo ligt...(krijg z'n déjà veu gevoel van 5 jaar geleden in nieuw Zeeland). Uiteindelijk komen we erachter dat het een wijk verder is dus dat valt gelukkig wel mee. Het is alleen zo druk hier dat het effe slikken is als je de weg niet vind. Enfin, uiteindelijk komen we gezond en wel aan op de bestemming. We melden ons even bij de receptie en vragen het een en ander voor morgen als we de camper moeten inleveren.
Er ligt gelukkig een camping vlak in de buurt, dus daar kunnen we nog een nacht slapen. Alles goed geregeld.... we komen aan op de camping en dan komt Gemma erachter dat ze haar rugzak heeft laten staan bij Apollo...dat was echt schrikken voor haar want alles van waarde zat erin. Gelukkig had Apollo al gebeld dat ze de rugzak gevonden hadden en goed op m zouden letten. Poepoeh, weer een zorg minder. De camping is weer prima en we staan op een goed plekje, alleen de buurman is een beetje raar....maar goed, je kunt ook niet verwachten dat Hugh Jackman je buurman is....:) het begint te regenen in de avond....lekker fris, dat slaapt goed de laatste avond.

Woensdag
De dag is aangebroken....vaarwel campervan, we gaan je missen.... maar eerst poetsen, van binnen en buiten, we rijden naar een Bp tankstation en voor een dollar spuit ik hem van buiten schoon. Dan nog effe zuigen en poetsen van binnen en hij ziet er weer spiksplinternieuw uit. Om 12 uur hebben we afgesproken met Yvonne en Piet bij Apollo. Alles verloopt volgens plan. Intussen regent het pijpenstelen en is het best wel fris in adelaide en omgeving, 17 graden..... brrrrrr..
Om 12 uur precies komen ze aanrijden....geweldig om hun weer eens in hun eigen land te zien. Ze wonen 235 kilometer van adelaide af dus ze hebben al een hele rit achter de rug en moeten dat hele stuk weer terug.... maar ze zijn hier wel meer gewend om grote afstanden te rijden.
Als we aankomen is het weer niet goed en hebben ze het hele weekend regen voorspeld. Dat is wel erg jammer want dit weekend ben ik uitgenodigd door Desiree, de dochter van Yvonne en Piet om mee te gaan met Tits and Tinnies. Dat is een vaarweekend op de Murray rivier met 10 meiden en 5 bootjes, kamperen langs de kant van de rivier op een zandbank....We zullen zien.
Wat hebben ze een prachtig huis met zwembad....het is supermooi. Alles gelijkvloers en heel trendy ingericht. We hebben zelfs een eigen slaap- en badkamer. Dit is natuurlijk superluxe na die vier weken in een campertje met z'n tweeën. Het is als een warm bad waar je terecht komt...

Donderdag
Vanmorgen eerst wandelen, 7 km en we vetrekken om 8 uur. Yvonne doet dit iedere morgen en wij gaan natuurlijk mee. Lekker niet te warm dus dat gaat heel goed, we moeten zelfs een jas aan, niet te geloven na die warme vier weken...
Heerlijk om zo de dag te beginnen, daarna gaan we het dorp verkennen en een cadeau voor Piet kopen, hij is morgen jarig en wordt 74 jaar. Ook moet ik drank inslaan voor het weekend op de boot, er wordt schijnbaar veel ingeslagen door de andere dames....ben benieuwd. S'avonds hebben we Tiny, de zus van Piet nog gezien, en om 7 uur ben ik met Yvonne naar de kapper gegaan om mijn haren kort te knippen omdat ze helemaal geel waren uitgeslagen door de zon....dit is dus echt wennen zo kort......:) maar ik ben er nu wel blij mee dat ik die stap eindelijk gezet heb en niet meer mijn grijze haren hoef te verbergen.

Vrijdag
Vanmorgen zingen we nog voor Piet en na het ontbijt brengen ze mij naar Desiree en Tim voor het meidenweekend.
Het is een hele onderneming om alles op de boot te krijgen en Tim heeft dit goed gedaan...daarna nemen we afscheid van Piet, Yvonne en Gemma en brengt Tim ons naar de plek waar de boot het water in gaat en waar de andere meiden ook zijn.
We nemen afscheid van de mannen en gaan met 2 per boot het water op. Desiree heeft een eigen boot en ik zit bij haar. Dikke jas mee want als je snelheid maakt is het heel koud....
Maar het uitzicht langs de waterkant is adembenemend. Gelukkig is het droog de hele dag, alleen koud maar dat is niet zo erg.
Als we eenmaal uit het zicht zijn van de achterblijvers wordt er al gestopt, we haken de boten aan elkaar een drijven een tijdje over de rivier....dit ook om de champagne te voorschijn te halen om het weekend in te zegenen.....iets wat dit weekend nog vaak zal gebeuren...:)
Het is zelfs zo gezellig dat we te lang blijven drijven en bijna de sluis niet meer door kunnen omdat we te laat zijn en de sluisman zijn weekend vroeger wil inluiden...na wat geslijm over en weer maakt hij de deuren toch open en zijn we door. Gelukkig want er wacht een super strandje op ons om te overnachten. Midden in de natuur, helemaal alleen... we zetten de swags op om in te slapen en maken het kampvuur aan. Dan worden de lasagne stukken van Desiree in het vuur gegooid (in zilverpapier) om op te warmen en ik moet zeggen het smaakte voortreffelijk.
Een swag is een soort matras met een dak van gaas boven het hoofd voor de muggen, je kunt zo naar de vele sterren kijken die s'avonds te voorschijn komen....
Er wordt wat afgedronken en gegeten, ik heb zelden zoveel eten bij mekaar gezien op drie dagen....:) maar wel hele gezellige meiden allemaal. De eerste nacht heb ik goed geslapen na die booze....poepoeh...

Zaterdag
De tweede dag een klim gemaakt op de bergen tegenover het strandje...Bergen van klei, je zakt er zo doorheen, moeilijk om te beklimmen maar wel heel apart...daarna een kleimasker gemaakt voor het gezicht....heerlijk. 10 jaar jonger...:)
Het weer werd ook een stuk beter dus we hebben lekker op de rivier de tijd om vanalles te zien en te beleven...en weer om half 10 in de morgen komt de champagne te voorschijn...waaaaahhh... daarna alleen maar lekker zwemmen in de rivier, eten, drinken, kletsen, lachen....heerlijk
Tegen de avond weer zo een heerlijk plekje gevonden om te overnachten...het is ongelooflijk wat die meiden allemaal meenemen op de boot, het houdt niet op, dan komt de ene weer met een ander soort champagne en dan komt een ander met weer andere drankjes....geweldig hoe ze het doen... petje af hoor dames!!!
Ook hier wordt weer om het kampvuur lekker getutteld en gekletst met iedereen. Nu wordt het niet zo heel laat want de drank van gisteren en vandaag begint zijn tol te eisen...
Omdat het echt superdonker is kom je liever niet je swag uit midden in de nacht maar ja, soms moet het toch....je ziet niet wat er allemaal rondkruipt in het donker dus maar heel snel je behoefte doen en dan snel terug en de rits dicht.....

Zondag
Vandaag om 12 uur drinken we nog een laatste glas champagne op de boot met z'n allen voordat iedereen weer opgehaald wordt door familie en vrienden.
We nemen afscheid van elkaar na een superleuk weekend....en ik ben echt moe maar voldaan.
Effe een verfrissende douche bij Piet en Yvonne en ik ben weer de oude. In de namiddag gaan Gemma en ik met hun naar een BBQ waar byo (bring your own) geldt. Dat wil zeggen je moet je eigen drank meenemen. Hoe cool is dat.....? Toch helemaal niet z'n gek idee toch? Heel gezellige mensen allemaal dus er is vanalles te vertellen...we amuseren ons dan ook goed. Iedereen is heel enthousiast en vriendelijk, en ze willen alles van je weten... we kletsen dan ook wat af.

De hele week hebben goed weer en doen we lekker waar we zin in hebben, we wandelen iedere morgen met z’n drieën, anderhalf uur, daarna lekker aan het zwembad waar Yvonne nog 100 baantjes zwemt...zo super knap van haar...ik doe het haar niet na maar ze hebben de tijd, maar dan nog...petje af!!!!

Dan weer eens winkelen en spullen kopen voor in mijn auto die ik ook hier gekocht heb. Een ford territory stationwagon.
Mee naar de moeder van Piet om haar eten te geven want ze is blind en kan dit niet meer zelf. Een heel lief mens en ik heb haar 30jaar geleden al leren kennen toen ik met Desire in Australië was.
Samen gegeten met Desiree en Ruth, een vriendin van haar, met hun gezin. Was zeer geslaagd.
Met mijn verjaardag zijn we wat gaan drinken in de middag en s’avonds hebben we gegeten in Renmark, een plaats in de buurt van Berri. En ook nog een mooi cadeau gekregen. Superdag gehad...:)

Angus de kleinzoon van Yvonne en Piet komt regelmatig zwemmen dus dan verveel je je echt niet, jochie is 6 jaar dus dan weet je het wel.....
Met Piet en Gemma s’avonds de Bush ingegaan om kangoeroes te spotten...dat was so cool... echt fantastisch!
Witlof met varkenshaas in roomsaus gemaakt bij Desiree thuis voor iedereen. Ze heeft een prachtig huis met uitzicht op de rivier de Murray. De laatste avond heb ik mijn beroemde spaghetti gemaakt voor ons vieren...
Kortom, we hebben het hier super naar onze zin gehad, rust en gezelligheid. Je zou nog niet meer weg willen! En...ze hebben mij super op weg geholpen met mijn komende roadtrip. Zonder hun had ik het niet zo goed voor mekaar gehad. Maar aan alles komt een einde, Morgen vertrekt Gemma naar huis. Ze brengen haar naar Mildura alwaar ze een vlucht heeft naar Melbourne en dan naar Amsterdam.
Ik vertrek dan richting het zuiden naar de Great Ocean Road... ben erg benieuwd...:) maar ik ga ze wel missen :(

• 01 December 2017 - 15:08

Edith:

Wat gaat het snel jullie reis in mijn beleving. Gemma al weer op de terug reis. Gelukkig beleef je de dagen op vakantie veel intenser en gaat het allemaal langzamer voorbij. Altijd leuk om je verslag te lezen. Op naar de nieuwe fase voor jou Ans. Geniet !

liefs edith

• 01 December 2017 - 16:28

Henriëtte:

Super Ans, fijne reis verder, de great ocean road is mooi, hebben wij ook gedaan.

Groetjes van Jef en Henriëtte

• 18 December 2017 - 20:11

Jaan Voncken:

hey Ans wat een geweldige ervaring. Zo cool op de boot en overnachten op een privé strandje. Je veerjaardag leuk gevierd met familie , En ze hebben zelfs kunnen genieten van jouw kookkunst .Daarom heb je je haren geblondeerd on ze ervarings-grijs te laten groeien, slim van je . dikke poen ik ga vlug verder lezen