Laatste 2,5 weken - Reisverslag uit Berri, Australië van Ans Bos - WaarBenJij.nu Laatste 2,5 weken - Reisverslag uit Berri, Australië van Ans Bos - WaarBenJij.nu

Laatste 2,5 weken

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

06 Maart 2018 | Australië, Berri

De laatst 2,5 weken

Zaterdag 24 februari
Vanmorgen vroeg vertrokken om de omgeving te bezichtigen....uitzicht over het hele gebied bij het hoogste punt van Tamworth, zeer de moeite waard.
Later op de dag bij Gilgandra moet ik de keuze maken tussen Dubbo en Broken Hill. Ik kies voor Dubbo vanwege de beroemde dierentuin die daar ligt maar zodra ik de dierentuin binnenstap heb ik al spijt.....ik beloof mezelf hier en nu, dat ik noooooooit meer een dierentuin zal binnenlopen. Ik huur ook nog een fiets....nog zon blunder want het is veel te warm en te zwaar om bergop te fietsen....ik ga drie kapot onderweg en vind de uitgang niet meer....grrrrrrr.....ik sta op het kookpunt....eindelijk de weg terug gevonden vertrek ik zo snel mogelijk weg van hier en sla kamp op in Peak Hill, een klein plaatsje 60 km verder....goedkoop en gezellig en er waait een heerlijke wind dus niet al te warm.....ik loop het dorp in om iets te gaan eten en drinken en vind de enige plek in het dorp waar dit mogelijk is, niet al te ver van mijn kampeerplek dus dat komt goed uit.....het is niet druk dus ik bestel een biertje en kijk op de menukaart. Er zit een man aan de bar en 3 koppels zitten aan een ronde tafel.
Ik begin maar weer wat te lullen met die koppels en ze denken dat ik de waitress ben....haha....lache....
Het ijs is dus meteen gebroken en ze vragen me of ik met hun mee wil eten.....er is er een jarig zodoende...
Natuurlijk wil ik dat, het wordt alweer een gezellige avond....ze komen allemaal uit de buurt dus dat is wel lachen. En het eten is voortreffelijk.....

Zondag 25 februari
Vandaag weer een stukje verder rijden richting Berri, zon 400 km en ik geniet gewoon iedere dag van het uitzicht en de kleuren van de lucht, de grond, de natuur.....ik krijg er maar geen genoeg van.......en natuurlijk de vrijheid om te doen en te laten wat je zelf wilt zonder iemand tekort te doen.....super, ik kan het niet genoeg herhalen, Ik zou dat jaren kunnen volhouden...
Maar goed, ik eindig mijn dag in Hay, ook een klein plaatsje aan de highway.
Ook hier weer een goedkope campingplek en een lekker briesje....heerlijk die laatste paar dagen, tenminste niet zo bloedheet..effe het dorp verkennen maar het is zondag en een beetje uitgestorven dus ik neem wat salade en loop op Mn gemak terug naar de camping....

Maandag 26 februari
Vandaag rijd ik maar 140 km naar Balranald om te kijken of ik vandaar uit naar het Mungo NP kan gaan....ik ben dus al om 9.15 uur bij het informatiecentrum van Balranald maar ze gaan pas om 10.00 uur open....
Gelukkig komt er net een medewerkster aangelopen dus ze helpt me meteen aan een folder met een telefoonnummer om te bellen voor een trip naar Mungopark naar de Wal of China....
Tjoep...., geregeld binnen no time, dus ik kan lekker wat rondtuffen in het dorp en in de natuurparken die hier in de omgeving liggen. De grote wolschuur waar ze de schapen scheren is ook indrukwekkend, je krijgt het gevoel dat je op iedere hoek een crocodile dundee tegen het lijf loopt....helaas is het uitgestorven, dus dat zal niet gebeuren....whaaaaaa.....
Om drie uur word ik opgehaald door de gids in een busje met 4 anderen personen, gelukkig ook locals dus altijd gezellig.
Ik mag voorin zitten naast de gids. Het is 2 uur rijden naar het park over een gravelweg dus houd je maar vast.....we moeten ons eigen bIer meenemen dus effe terug naar de camping om mijn biertjes ook op te halen....het is lightbier dus daar merk je niks van.......
Eindelijk na 2 en een half uur rijden komen we aan bij het park in het info centrum....hier krijgen we boterhammen en koffie. Dan mogen we nog een half uurtje rondlopen voor het tijd is om de laatste 11 km naar de zonsondergang te gaan kijken....
Als we eenmaal aankomen op de plek is het wel de moeite waard om de hele trip te maken....het landschap is spectaculair....net een maanlandschap met zandheuvels, duinen en andere sculpturen gemaakt door de wind....al lopend door het gebied zie je heel veel mooie vormen en kleuren die geleidelijk met de zonsondergang van kleur veranderen....het is echt fantastisch.
In totaal zijn we een uurtje of twee in het park en dan om 8 uur moeten we aan de terugreis beginnen want het is al donker en we moeten nu 3 uur terug rijden.
Dat is nog een hele uitdaging in het donker....de kangoeroes springen zomaar uit het niets de weg op terwijl je 80km per uur rijdt, de konijnen springen voor de auto, wilde zwijnen die je moet ontwijken....schapen die plots met z’n allen de weg oversteken......het zou een slachtveld moeten zijn maar onze gids is zeer ervaren en probeert alles te ontwijken.....helaas is dat niet helemaal gelukt dus morgen eten we 5 konijnen en 3 kangoeroes, het wilde zwijn moeten we afgeven, dat mag je niet opeten.......whaaaaaa....grapje hoor..t waren alleen een paar konijnen die het niet meer zagen zitten en voor het wiel liepen....
Kortom, het was een geslaagde dag!!!!!

Dinsdag 27 februari
Vanmorgen kan ik lekker uitslapen en doe dat dus ook....het wordt half 9 voor ik opsta....lekker op het gemak ontbijt en koffie, douchen en om 10 uur vertrek ik richting Berri. Ik heb tijd dus ik doe het heerlijk rustig aan en sla regelmatig een weg in om te kijken naar het uitzicht! Uiteindelijk bereik ik South Australia en dan moet ik voor de eerste keer stoppen bij de grensovergang....
Er is controle op het fruit, je mag niets de grens mee overnemen want dan kan er een ziekte uitbreken in het fruit van SA.
Een ietsje te dikke Australiër komt naar me toe om de hele auto te inspecteren, ook de koelbox, gelukkig had ik net mijn laatste perzik naar binnen gewerkt..... het is niet al te spannend er gebeurt verder niets alleen dat je alles moet achterlaten wat je niet mag invoeren.
Het was wel grappig om n keer mee te maken, en het zijn aardige mensen, in tegenstelling tot de douane ambtenaren in sommige landen....
Het is dan niet meer ver van Berri dus kom ik aan om half 4, maar helaas zijn ze nog niet thuis. Dan effe naar het centrum een wc opzoeken want ik houd t niet meer....
Als ik om 4 uur terugkom zijn ze er gelukkig wel.....gezellig wat drinken en bijkletsen de hele avond....

Woensdag 28 februari
Vanmorgen met Yvonne weer een rondje gelopen....heb ik best wel gemist dat lopen. Niet zo heel ver maar alles is goed. Om half 11 komt Desiree met haar dochter Roxanne naar ons toe. Roxanne wil van oma leren hoe ze courgettensoep maakt. Leuk om kennis met haar te maken, en om Desiree weer te zien, van de soep komt niet veel, omdat de tijd weer voorbij vliegt en Yvonne en ik naar Moe gaan om haar te helpen met het eten.
Dan maar na de lunch....
Ik ga met Desiree winkelen en Yvonne en Roxie beginnen aan de soep.
Als we terugkomen is de soep klaar en gaat iedereen zijn eigen weg...
Yvonne en Piet moeten vanavond om 7 uur naar de Lionsclub. Daar wordt de jeugdige van het jaar gekozen, uit drie overgebleven kandidaten., aangedragen door de school. Ik mag mee en het is leuk om eens te zien hoe het er hier aan toe gaat met dat soort dingen. Ze moeten alledrie een presentatie geven en tjonge ze zijn zenuwachtig....maar dat zou ik ook zijn.....superknap hoe ze het doen.
Er wordt een winnaar gekozen en dan is het afgelopen en gaat iedereen weer naar huis.

Donderdag 1 maart
Vanmorgen komt Desiree me ophalen, we gaan met een aantal meiden naar de film, Fifty schades of Grey deel 3, en dat op de nuchtere maag....pfhoe...ben benieuwd of het wat is die film....maar het gezelschap is heel gezellig en leuk dus dat kan al niet meer misgaan....Roxanne en Desiree, Ruth en Sandra.
De film is zo slecht nog niet....heel anders dan het eerste deel en we hebben plezier samen in de bioscoop. Na de film gaan we lunchen op de river Queen. Een boot aan het water in Renmark. Het smaakt voortreffelijk en we zitten heerlijk te chillen in het zonnetje. Daarna gaan we met z’n allen winkelen en dat wordt natuurlijk weer kassa....kun je je wel voorstellen met vijf van die kippen...haha...daarna brengen ze me weer terug en we drinken samen nog wat met z’n allen bij Yvonne en Piet.
Tegen vijf uur komt Tiny nog effe kletsen en afscheid nemen. Om half 8 eten we fish and chips en zijn we allemaal erg moe en gaan op tijd maar bed.

Vrijdag 2 maart
Yvonne en Piet gaan vanmorgen al vroeg richting adelaide voor een afspraak bij de dokter. Ik sta ook indertijd op en pak de stofzuiger. Daarna loop ik naar het centrum om spullen te kopen om spaghetti te maken. Bij thuiskomst ga ik meteen aan de slag en maak het eten voor vanavond alvast klaar. Zo ben ik de hele dag bezig, heerlijk. In de middag loop ik weer naar het dorp om een kennis op te zoeken die een aantal jonge kangoeroetjes in haar huis opvoedt omdat de moeders het niet gered hebben.
Ze heeft er vijf in totaal. Twee grotere die vrolijk rondhuppelen in haar tuin, twee zitten er in de hangzak en eentje in haar bed. Dat is de kleinste.
Het is geweldig om ze op die manier en zo dichtbij te zien. Superleuk.
En ik heb mijn beweging voor vandaag ook gehad met 6 km lopen....
In de avond nog een afzakkertje genomen en vroeg naar bed want Yvonne en Piet waren ook erg moe van de hele dag rijden van en naar adelaide, 235 km enkele reis.

Zaterdag 3 maart
Vanmorgen om 8 uur vertrokken naar een natuurpark hier in de buurt om een wandeling te maken. Het is dan gelukkig nog niet te warm. Het national park ligt aan de rivier de Murray, dus het is prachtig wandelen daar, er is verder niemand en je hoort dus echt alleen de vogels en de wind.....wauw, heel mooi.
Als ik terug ben rond half 11 ga ik met Piet naar een ander natuurpark 30km verderop om daar eens rond te kijken. Met de auto scheuren we door het gebied. Langs het meer en de mooie vlaktes waar de kangoeroes vrolijk rondspringen. Ook fantastisch om te zien.
Eenmaal thuis maakt Yvonne heerlijke toastjes met ham en vijgen, basilicum en kaasbolletjes. Heerlijk......
Daarna met Piet naar de film Wolf Creek gekeken, een waargebeurd verhaal in de outback waar mensen worden vermoord, Yvonne kan er niet naar kijken dus zij is gaan zwemmen.
In de avond naar Desiree en Tim voor een BBQ. Ruth en haar gezin zijn er ook. Het is erg gezellig en het eten smaakt voortreffelijk, ook de appeltaart van Yvonne, delicious!!!!
Wat een gezellige boel is het weer de hele avond en we hebben veel plezier, Thanks Dessi en Tim.

Zondag 4 maart
Vanmorgen weer de wandelschoenen aangetrokken en zelf weer een rondje van 6 km gelopen. Piet en Yvonne moesten toch naar Moe dus dat was prima. De herfst heeft hier z’n intrede gemaakt en het is niet meer zo bloedheet als In het begin en er waait meestal een heerlijke wind.
Na de lunch vertrekken we naar een plek in de buurt van Renmark bij de rivier waar we Desiree en haar gezin treffen. Zij zijn dat met de boot. De vriend van Roxanne, Hugh is ook van de partij. Heerlijk wat knabbelen en drinken en kletsen aan de rivier. Om de beurt gaan we op de tube liggen die achter de boot wordt vastgemaakt en die met een rotvaart voortgetrokken wordt over de golven....het is weer spectaculair. Als Piet en ik aan de beurt zijn kunnen we niet stoppen met lachen en zodoende krijgen we veel water binnen....hilarisch en superleuk om te doen. Voor Anges, die kleine man kan het niet snel genoeg gaan.....faster, faster.....mooi om te zien.
Daarna komt het kniebord aan de beurt. Angus gaat als eerste maar omdat hij zo klein nog is valt hij er iedere keer af als de boot vertrekt....ocherum...
Uiteindelijk lukt het toch en gaat hij als een speer....uiteindelijk valt hij er weer af en dan is het klaar.....helemaal over zijn toeren vissen we hem eruit....ja t was ook erg hard.....
Dan probeer ik het ook maar ik moet me vanuit het water al varende optrekken om op mijn knieën te belanden....ik probeer met man en macht maar het lukt me niet om me op te trekken...., te zwaar en geen kracht in mijn armen, helaas....maar wel super om een keer me te maken. Hugh, de vriend van Roxanne lukt het ook niet maar voor ons is het de eerste keer....haha..
Als iedereen aan de beurt is geweest is het klaar en gaan we aan wal. Op het einde scheuren wij, Yvonne, Desiree en ik nog effe de rivier over om een aantal plekken te bekijken vanaf het water, waaronder het vroegere huis aan de rivier van Yvonne en Piet, het gaat hard....maar Desiree is dat wel vertrouwd. Een Mooie dag was het weer.

Maandag 5 maart
Vanmorgen allemaal ons eigen ding gedaan, Piet is gaan vissen (2 kanjers gevangen), Yvonne heeft wafels gebakken en ik mijn spullen inpakken en de auto van binnen opruimen.
In de middag zijn Roxanne en Hugh komen zwemmen, hebben we met Angus spelletjes gespeeld, wafels van Yvonne gegeten, van Desiree afscheid genomen en van haar gezin en om 6 uur was iedereen vertrokken.
Met z’n drieën uit gaan eten bij de Pub in Berri. Ons afscheidsdiner....het was heerlijk en gezellig. Veel verteld over vroeger, altijd leuk om te horen!!!
Thuis nog effe chillen op de bank met een afzakkertje en dan naar bed.

Dinsdag 6 maart
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en die is nu gekomen....
Piet en Yvonne vertrekken ook om 8 uur, zij gaan Roxanne en Hugh naar het vliegtuig brengen in Mildura. Ik vertrek richting Adelaide. We nemen afscheid van elkaar, het was weer erg gezellig om bij hun te zijn....bedankt lieve Piet en Yvonne xxx jullie en jullie gezin zijn toppertjes!!!!

• 06 Maart 2018 - 12:20

Anja:

hee Annie, de laatste weekjes, het klinkt weer geweldig allemaal. Ik ben benieuwd of je hier nog wel kunt wennen in dit kleine landje.
    Tot gauw!
    Wanneer kom je eigenlijk terug?

groetjes

• 06 Maart 2018 - 12:19

Anja:

Tot gauw!
    Wanneer kom je eigenlijk terug?

groetjes

• 06 Maart 2018 - 17:17

Edith:

hey anna...nog effetjes genieten van die zomerse vrije vakantie-sfeer. Doe dat maar tot en met de laatste seconde...want het gaat alweer zoo snel voorbij. Niet te geloven dat je binnenkort weer bij ons zit.

grtjs edith

• 06 Maart 2018 - 23:11

Yvonne:

Weer een leuk verslag Ans. Je laatste week. Hopelijk zie je nog Veel leuke dingen en met Rene ook nog een paar leuke dagen.
    Deze Vrijdag weer naar Adelaide voor de pain specialist. Ba

• 07 Maart 2018 - 06:39

Ellen:

Ans ik ga jouw reisverslagen missen! Geniet nog van de laatste dagen! Xxxx

• 07 Maart 2018 - 15:54

Henriëtte:

Wat een leuk verslag weer Ans, geniet nog maar effen, hier regent het.Wanneer kom je precies terug?

Amuseer je nog met Rene en een veilige terugreis gewenst. Tot binnenkort, dikke poen van Jef en Henriëtte

• 08 Maart 2018 - 12:56

Jan En Margaret:

Hallo Ans,
    Je zult misschien wel denken och hij leeft ook nog, maar ik heb vanaf carnaval flink de griep gehad, en als je wat meer belegen begint te worden dan ben je daar nog niet in een twee drie vanaf. Maaaaaar ik mag nu weer alles eten van de dokter haha.
    Je verslagen waren weer erg boeiend om te lezen. Pascal en Sharon zijn ook net terug van Israël - Tel Avive en hadden ook boeiende verhalen.
    Ik weet niet precies wanneer je terug komt, en weer je normale leven en WERK gaat
    oppakken, (ik neem aan dat je dat toch wel ERG hebt gemist!!) maar als je weer een beetje geacclimatiseerd bent maken we een afspraak om gezellig bij te praten, uiteraard met een biertje.

Tot dan, dikke knuffel van Margaret en Jan XXX

• 08 Maart 2018 - 19:27

Jan:

Ha zusje, weer genoten van je verhaal, ik zie het allemaal zo voor me die prachtige plaatjes. Piet en Yvonne en hun Familie zijn echt geweldig voor je. geniet nog van je laatste dagen daar en wij verheugen ons er erg op en je volgende week zaterdag weer te zien!!

• 09 Maart 2018 - 12:25

Anietsje Oet Bung:

Ooh Ans, ich geneet mèt dich mèt. Wat deis én zuus tich toch väöl. Ich bin zwa sjloes op tich, meh ich gun ut dich van harte.
    Ammezeer dich nog die lètste tjwè weeke.
    Groetjes oet Bungcity

• 11 Maart 2018 - 15:24

Edith:

Ha leef Ans, wat 'n avontuur......en wij mochten meegenieten! ! Dank voor al die mooie verhalen! Goed reis terug! Lieve groet van Edith en de jongens