Vanuatu - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ans Bos - WaarBenJij.nu Vanuatu - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Ans Bos - WaarBenJij.nu

Vanuatu

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Ans

25 Januari 2018 | Australië, Brisbane

Vanuatu In brisbane ben ik nog naar de film geweest, Wonder...schitterende film. Had de trein genomen, kaartje gekocht bij het station. De man die mij het kaartje verkocht vroeg me waar ik vandaan kwam....Nederland, ja, oké... hij had nog een golden card uit Amsterdam, hij was helemaal in z’n nopjes...ik zeg, wat is dat voor een kaart dan? Een hele rij achter me maar dat hinderde hem niet....t duurde een tijdje voor hij de kaart had gevonden in zijn beurs....t was een ov-kaart uit Nederland.....:):) schitterend. Eenmaal terug in Mn hostel effe nog wat gedronken buiten....ik kijk naar boven naar de sterrenhemel en daar zie ik 2 silhouetten lopen over de dakgoot....2 ratten....ik zie de staartjes kronkelen, leek wel een tekenfilm....:):):):) Woensdag 17 januari De wekker gezet op half 7, maaar....het geluid stond uit....shit...half 8 word ik wakker....snel snel alles ingepakt, en ja....haastige spoed is zelden goed....mijn oplader laten liggen....pfffff... Gelukkig wist ik wel al waar ik moest rijden om mijn auto te parkeren. Kom ik aan bij de slagboom gaat dat ding niet open....mijn creditcard gaat niet in de gleuf.......dan maar op de intercom duwen...de man is een ietsje geïrriteerd maar ik ook....dan kom ik erachter dat de auto niet voor de slagboom staat...hup, auto weer iets naar voren gereden...dan komt die man met een kaartje....en de klok tikt verder...., auto geparkeerd en met de koffer naar de ophaalplek....oeps, schoenen vergeten in de auto....terug gerend en schoenen gepakt....eindelijk zit ik dan in de bus naar het vliegveld....tjonge tjonge.... Ben gelukkig wel op tijd om in te checken....vandaar uit verloopt alles vlekkeloos en vliegen we op tijd in twee en een half uur naar Port Villa, Vanuatu. Om 2 uur geland...nu nog het koffer ophalen en dan kijken of er iemand staat om me op te halen. Dat duurt ook nog effe, niemand te zien met mijn naam...uiteindelijk ontmoet ik dan toch de eigenaar van het resort. Tezamen met een ander koppel gaan we richting Epule aan de andere kant van het eiland. De eigenaar, Jack, is een Australiër die hier zijn geluk heeft gezocht....wat n spreker is die man....pffffff, hij kan er wat van....in zijn aftandse jeep, een zooitje is het binnen....we stoppen op verschillende plekken waar hij van alles moet ophalen, vlees, tanken...wat niet allemaal. Rond 5 uur komen we dan eindelijk op de plek waar we moeten zijn. Ik moet hem er wel aan herinneren dat hij t vlees niet in de auto laat liggen, anders komt t vlees ons morgen tegemoet gekropen......bahhhh......ik zou in een comfort tent slapen, dat had ik tenminste geboekt....maar als ik de tenten zie van binnen....pfffffff....niks comfortabels aan...de boekingssite heeft weer heel goed gefotoshopped....klopt niks van wat ze beloven en wat je krijgt....ik zeg, heb je nog wat anders in de aanbieding? Nu slaap ik in een gebouw met douche en wc....ietsje beter dan de tent.....maar het eiland, het strand en het weer maakt alles goed.....waauw wat een tropisch eiland, echt een plaatje.... in de avond maken we kennis met elkaar en de medewerkers van het resort, de locals. We eten allen gezamenlijk dus dat is wel gezellig. Ze hebben ook een huispapegaai genaamd “Christmas”, hij is tam maar wel brutaal, geweldig.... Ik heb dus geen airco maar krijg wel een ventilator, want tjonge het is weer bloedje heet hier... Midden in de nacht wordt ik wakker van de hitte en het zweten...de stroom is uitgevallen...t valt niet mee op zon tropisch eiland......:):):) Donderdag 18 januari Vandaag gaan we met z’n allen, de medewerkers en de gasten op de boot naar een ander eiland om te snorkelen, zwemmen en om te barbecueën. Het is een vrije dag voor de locals met hun kinderen.... Met 2 boten varen we richting het ander subtropisch eiland...tis een happening ...:):) Prachtig helder blauw water en mooi weer, iedereen is in t water. Het snorkelen is ook mooi, veel te zien maar nog niet zoveel als in Bonaire... Maar het is wel heel gezellig met iedereen erbij.... We maken een team en spelen volleybal in t water....kortom, het is een superdag geworden. Tegen 3 uur vertrekken we weer terug naar huis....effe lekker douchen en relaxen. Tegen happy hour treft iedereen zich weer in het restaurant. Er staat kava klaar om te drinken....dat is schijnbaar iets lokaals waar je erg rustig van wordt....het is een soort plant waar ze op kauwen en dan uitspugen, doe er wat water bij en je hebt kava......het spul is niet te zuipen maar we doen toch maar effe drie rondjes.....ik kan natuurlijk niet achterblijven....daar kennen jullie mij wel voor toch??? Had ik van te voren geweten hoe ze dit maken had ik t waarschijnlijk niet gedronken..... Het wordt weer een superleuke avond en om 10 uur waggel ik terug naar mijn “Lodge”, toetie kapoetie....:):):) Vrijdag 19 januari Vandaag alles op t gemakkie....effe niks, het is niet zonnig maar dat maakt de temperatuur wel aangenamer....dus besluit ik om de buurt te verkennen...het ene strandje is nog mooier dan het andere.... Na een uurtje te hebben gelopen en effe bij een ander dorpje te hebben gekeken draai ik me weer om en loop terug naar het resort,...op n gegeven moment fietst er een jongeman rond 16 jaar naast me, vraagt me van alles, je weet wel hoe dat gaat....tot hij plots oneerbare voorstellen maakt, de sjnotslemmel.....zal t netjes zeggen.....ik denk nog...ik hoor niet goed....vraag t nog eens na....en jawel hoor....ik zeg sodemieter op, ik kon je moeder zijn, achterlijke.....(vertaald in t Nederlands...)...ongelooflijk, de jeugd van tegenwoordig.... Ik vertel dit natuurlijk wel tegen de medewerkers in t resort want het is natuurlijk not done dat een dorpsgenoot de toeristen de stuipen op t lijf jaagt....nou kan ik nogal wat hebben maar toch..... dat slaat in als een bom en iedereen is in rep en roer...ze gaan de jongeman zoeken want dat kunnen ze niet gebruiken.....had ik dat geweten had ik t misschien niet verteld....uiteindelijk wordt hij gevonden en moet ik mee naar de receptie, ze willen hem als voorbeeld stellen dat zoiets niet getolereerd wordt. Het is ook nog het neefje van de manager.....cherrum....iedereen wordt verzameld bij de receptie en dan wordt de jongeman flink toegesproken en moet hij zijn excuses aanbieden aan mij.....nou dat was me effe een ritueel......poepoeh...eind goed al goed.... In de avond gaan we met een busje naar Port Villa om een vuurshow te bekijken, anderhalf uur in het busje hobbelen en t is maar 57 km.... Maar t is wel de moeite waard om te zien...helaas regent het op dat moment maar dat doet gelukkig niets af aan de show... Moe en voldaan keren we in de nacht terug naar huis. Zaterdag 20 januari Het heeft flink gestormd vannacht, de stroom weer uitgevallen dus vanmorgen geen water, geen elektriciteit, helemaal niks....en het regent nog steeds...jammer, dan maar van de gelegenheid gebruik maken om het koffer weer eens te reorganiseren. Mijn leesboek eindelijk uitgelezen...echt een luierdag....niks voor mij, heel moeilijk.....:):) maar goed, tegen vier uur verzamelen we en gaan we naar een volgend dorpje waar een ritueel plaatsvindt om het nieuwe jaar in te luiden met eten onder de grond voorbereid, iedereen moet een kip offeren per persoon...christelijke liederen worden gezongen, het hele dorp is er en wij mogen een kijkje komen nemen, de kinderen vinden het natuurlijk geweldig en hebben alleen oog voor ons....aan t eind van de festiviteiten worden we bedankt en kunnen we vertrekken...geen kip voor ons.....:( whaaaaa We lopen samen terug naar ons eigen restaurant en eten daar gezamenlijk. Natuurlijk vloeit de drank weer rijkelijk, de kava wordt ook aangevoerd in een auto met zwaailicht......:):):) ongelooflijk....ik bedank....neem liever een maritini. Zondag 21 januari Vanmorgen nemen we afscheid van Kim en David, een koppel wat al heel vaak in dit resort is geweest uit Australië. Daarna gaan we met Shelley, Greg en ik naar de Blue lagoon om te zwemmen....het is echt net zoals in de film zo blauw en helder...niet te geloven dat zoiets moois bestaat... Daarna naar de schildpadden, dat was wel erg toeristisch maar goed....het weer is heerlijk en als we terug zijn gaan we lekker aan t strand liggen. Ieder zijn eigen weg....muziekje erbij, pilsje en effe oogjes dicht.....als ik wakker wordt regent het alweer, t zijn gelukkig maar buitjes. Als ik mijn hok binnenloop stuiven de kakkerlakken alle kanten op...eerst 2 spinnen wegjagen en dan drie kakkerlakken kapotslaan...ongeveer elke avond hetzelfde ritueel maar ook hier wen je aan...whaaaaa.... Tegen de avond weer lekker in het open restaurant wat drinken en eten...alles in Vanuatu time....dus op het dooie gemakkie...maar we hebben tenslotte vakantie dus..., de mannen drinken iedere avond Kava, als t autootje met zwaailicht weer aankomt, glimmen de ogen van de medewerkers hier, ze zijn er allemaal gek op, ook de vrouwelijke medewerkers gaan vaak naar een kava bar als ze vrij zijn. Een rondje doe ik mee....slaap je lekker van :):) Maandag 22 januari Vanmorgen gaan we met JC, de vriend van de eigenaresse kanoën over de rivier en daarna door het regenwoud verder te voet naar de watervallen...spannend. In bikini peddelen we ongeveer een kwartiertje en dan te voet verder....ik heb alleen mijn waterschroenen aan, dat was ook de bedoeling. De broer van JC, Jack loopt voorop als gids, ze gaan wel ontzettend snel, bijna niet bij te houden en ik moet zeggen, het is een glibberig pad met veel puntige stenen. Als eerste glijdt Greg uit en valt in t water, gelukkig valt t mee maar hij gaat verder via de rivier, hij durft niet meer langs de kant te lopen. Wij meiden hebben natuurlijk wel een beetje lol.....:):) Dan moeten we door een soort grot omhoog, als ik bijna boven ben schuifel ik naar beneden, geen grip meer met mijn schoenen in die modder. Helemaal onder de modder eindig ik weer beneden, en iedereen ligt in een deuk natuurlijk...heb een paar schrammen maar alah.....dat deert niet, gewoon verder gaan....uiteindelijk komen we toch aan op de plaats van bestemming, en het is als een sprookje zo mooi, kleine zwaluwen vliegen rond in een grotachtige omgeving en het water is super helderblauw....prachtig....daar wil ik wel een schuifel voor maken....:):) We gaan met z’n allen zwemmend terug maar ook dat is op zich nog een uitdaging....:) Het laatste stuk pakken we de canoe weer terug...het was een prachtige tocht. We lopen terug richting huis, het is maar een kilometer...maar op de helft komen ze ons halen met het busje.....whaaaaa.....hier lopen ze dus echt geen meter als t niet nodig is...poepoeh... Om bier-o-clock zijn we weer terug in het resort, dus dat komt goed uit... In de avond komen ze met een grote hondevleermuis aangelopen....ze hebben hem uit de boom geschoten. Dat doen ze hier vaak want ze eten het vlees op. Ik zou het graag eens geproefd hebben maar dat is niet gelukt. Niet zo veel te melden over de avond alleen dat er gezellig wat afgekletst wordt... Dindsag 23 januari Vandaag doen we helemaal niks, onze laatste dag hier en de zon schijnt heerlijk dus we gaan op ons gemakje ontbijten en daarna lekker met z’n drieën op het strandbedje....heerlijk wat lezen, muziek erbij, kletsen....zo moet een strand dag ook zijn. Rond twaalf uur komen de eerste biertjes op de proppen. Greg voelt zich niet zo lekker, hij heeft gisteravond een hele slechte kava gedronken en wordt al misselijk als hij eraan denkt...dus hij gaat een middagdutje doen...het wordt een hele middag alleen maar vrouwenpraat....over vanalles en nog wat....super gezellig, zo kom je erg veel te weten over elkaar, jullie kennen t wel.....:):) Vanavond gaan ze vuur maken op t strand en wordt er gebarbecued....ben benieuwd, hier moet je alles met een korreltje zout nemen haha.... Op ons paasbest gaan we deze avond naar het restaurant maar er is nog weinig beweging....er zit een groep uit de stad die een presentatie hebben gehad in het resort...het zou dus drukker moeten zijn. Uiteindelijk na twee uurtjes komt het een beetje op gang....het eten is klaar, wij mogen pas als de groep is geweest...buffetvorm, weinig BBQ....:):) maar het smaakt goed. Na het eten verdwijnt de groep en blijven wij over met de meiden van het restaurant. Nu kan er geswinged worden.....joehoe.....en uiteindelijk komt er toch nog een vuur op het strand.....waauw....met de sterrenhemel boven ons kan deze dag niet meer stuk. We nemen afscheid van iedereen want we moeten alle drie om 4 uur in de ochtend vertrekken naar de luchthaven. Woensdag 24 januari Vanmorgen half 4 wakker en de boel ingepakt....David onze chauffeur komt een half uur te laat maar we hebben toch nog tijd genoeg... Anderhalf uur hobbelen we richting de luchthaven....hier wordt Shelley afgezet, zij vertrekt om 7 uur naar Nieuw Zeeland waar ze vandaan komt. Greg en ik vertrekken om half 3 naar Australië maar we zijn solidair geweest dus daarom zijn we alledrie tegelijk vertrokken.. David brengt ons daarna naar een hotel met casino waar we kunnen ontbijten en waar we de tijd kunnen doorbrengen tot half 3. We gaan nog wat winkelen in Port Villa, de hoofdstad van het eiland en voor de rest relaxen in een airco omgeving. Met een taxi vertrekken we om half 12 naar de luchthaven. Het is hier poepie warm en geen airco...dus we hangen hier wat rond en drinken nog wat pilsjes om de tijd te doden.....eindelijk is het dan zover en kunnen we aan boord. Ik zit bij het raam en naast mij komen 2 donkere mannen zitten....ze stellen zich meteen aan me voor, geven me een hand....sjieke mannen in pak.... Als we eenmaal in de lucht zitten, krijgen we een pakketje....althans die meneer naast me krijgt een pakketje...dus ik zeg....ooh, ik heb niks gekregen, dus hij geeft me zijn lunchpakket en wacht tot de stewardess terugkeert. Nu blijkt dat het helemaal niet voor mij bestemd was.....voor niemand behalve voor de heren die naast me zaten...Waarom?.......nou, het waren ministers van de regering van Vanuatu en hun president met zijn vrouw zaten in de business class.....whaaaaa...heb ik weer....zoveel geluk, hij heeft alles met me gedeeld....een heerlijke wrap met kip, koekjes.....haha....en gezellig verteld over Nederland en Vanuatu. Hij had zelfs de officiële stropdas van het land om zijn nek....mooi hoor.. De vlucht verloopt op die manier wel snel en als we geland zijn ben ik als een van de eerste door de douane, bij mijn koffer en binnen 10 minuten buiten...dat is me nog nooit gelukt, nergens.... ik neem afscheid van Greg en zoek mijn taxi terug naar mijn auto....alles loopt gesmeerd en ik ben heel blij als ik mijn ozzie weer terug zie....heerlijk weer lekker cruisen, just me, myself and I......

• 25 Januari 2018 - 09:03

Groet, Pierre. Amuseer je

• 25 Januari 2018 - 16:38

Jan:

Sjat wat bisse unne heerlijke chaaaoooottt!
    super verhaal weer. bin sjaloers, wel good te heure det ut sjnorkele op Bonaire sjoener waas. Veur goan de 15de mei der weer naor toe, joehoe!!!
    Viel spasss xxx

• 25 Januari 2018 - 22:54

Sylvia:

Ans wat ben je toch een avonturier. Alles gelukkig weer goed gegaan op het eiland.
    Ben weer benieuwd wat je nog gaat meemaken!
    Nog veel plezier
    xxx

• 26 Januari 2018 - 02:31

Rene :

Hey Tante Ans. Sounds similar to Fiji. I'll give you a call soon.